• وبلاگ : مـــ هـر بـا ن
  • يادداشت : مادرانه يا زيباسازي اشتباه؟
  • نظرات : 0 خصوصي ، 9 عمومي
  • پارسي يار : 11 علاقه ، 2 نظر
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    سلام.نقد ب جايي بود اين چند وقته همه جا حرفشه...
    منتظر حضورتون هستم
    پاسخ

    سلام. ممنونم.
    ادامه: دوربين تمام تلاش رعنا را براي فرزندانش خبيثانه نمايش داد، مثلا چرا رعنا رها را فرستاد خونه ي نايبي؟ آيا به خاطر نهايت درماندگيش نبود؟ او به انتهاي درماندگي رسيده بود و تلاش مي کرد با ژست غرور ظاهر خودش را حفظ کنه ... اما چيزي که از رعنا نمايش داده شد، مادري بي خيال و بي صلاحيت بود که دخترش را هل داده تو دل خطر و از اون طرف پدرش را منجي!
    در مورد خانواده ي زمان و خود مريم زمان هم حرف دارم... فاکتور ميگيرم
    اونچه اينجا نگاشته شد بداهه بود و بدون ويرايش... اما کليات نظرم همين بود
    در اين سريال هم رعنا هم اردلان پدرانه و مادرانه هايي داشتند... که دوربين اونها را صادقانه نشون نداد
    تو اين سريال رعنا و اردلان هر دو اشتباهاتي داشتند که دوربين اونها را صادقانه نشون نداد
    و در اين سريال اردلان به همه مديون بود و به خيلي ها ظلم کرده بود و به رعنا خيلي بيشتر از مريم ستم کرده بود
    ضمناً نميدونم چرا تو فيلم هاي ما براي خوب شدن بايد يه تصادف و مرگ و مريضي و اينا اتفاق بيوفته و تا سرمون به سنگ بخوره و به اصطلاح آدم بشيم!
    چرا نشون نمي دند که يه دختر دبيرستاني با يک مشاوره ي خوب و با يک راهنماي خوب ميتونه خوب را از بد تشخيص بده و حداقل بعد از چند بار خطا کردن پي به اشتباهش ببره و زندگي درستي را در پيش بگيره...
    چرا بايد با فراموشي آدم خوبي بشيم؟
    پاسخ

    سلام. ممنونم از نظر و نقد شما. نگاه شما دقيقتر بود. خيلي بهتر و جالبتر و کاملتر از نوشته ي حقير. به نظرم اين نقد را کاملتر کنيد و در مورد هر سه خانواده (محمد جواد و اردلان و زمان) بنويسيد.
    سلام
    من اين سريال را از اونجايي ديدم که رها را براي ترک اعتياد به کمپ بردند و تا آخر دنبالش کردم
    خيلي زياد به اين سريال نقد دارم و خيلي هم دلم ميخواست در موردش بنويسم و ننوشتم .... ولي حالا که شما زحمت کشيديد و نوشتيد منم يه خطي بهش اضافه مي کنم
    توي سريال هيچ وقت اردلان را اون طور که بايد و شايد پشيمان و نادم از اين نشون نداد که در حق رعنا ظلم کرده. مي دونيد اگر به مريم ظلم شد به رعنا ظلم بيشتري شد، حداقل مريم چند صباحي عشق واعقي اردلان را تجربه کردو بعدم با صداقت ازش نه شنيد و به هر روي پس از گذراندن دوران نقاهت فراق و و جدايي اردلان ازدواج کرد و همسرش را دوست داشت و تو زندگيش دوست داشته شد.
    اما رعنا چي؟ از روز اول دروغ شنيد و وارد زندگي دروغين شد... اين در حالي بود که خودش اردلان را دوست ميداشت!
    دوربين به بيننده نشون نداد که اردلان با رعنا چه کرد که او فرزندانش را رها کرد و رفت، که البته به نظر ميرسد رها نکرده باشد بلکه اون زمان هم اردلان مانع شده بوده براي اينکه رعنا بچه هاش را با خودش ببره... دوربين هر بار به بيننده اين طور نشون داد که رعنا به خاطر عشق به خارج قيد همه چيز رو زده و رفته و با کمي دقت ميشد فهميد اين طور نبوده و وقتي پي به اين عشق دروغين و چندين سال بازي با مي بره و زندگي رو سرش آوار ميشه ديگه تحمل سايه ي اردلان را بالاي سرش نداشته و ترکش ميکنه ...
    دوربين اين قدر سعي کرد بابا اردلان را ايثار گر و خوب و مهربون نشون بده و به نظرم موفق نبود! چرا که همه پدري اردلان در اين بود که خانمي را براي اانجام کارهاي خونه استخدام کنه، خانمي که رها حتي با دست و پاي شسکته و فراموشي که داشت به آسوني خونه را ترک کرد و اون پيرزن توانايي مراقبت از دو نوجوان پر شر و شور را نداشت ....
    همه ي پدرانه هاي اردلان در فريادها و غرورش خلاصه ميشد و احترامي که از سر جبر کسب کرده بود ...
    سلام عليکم.متاسفانه مادردراين فيلم مظلومترين فردبود.به نظرمن درجامعه مايک جوربيانگر بي ارزشي وبي توجهي به مقام بزرگ زن است.البته اين همه سختيهايي که براي اردلان بوجوداومدهم يه درس عبرت وشايدتلنگري بودبراي همه آدمهاکه دل کسي رابه راحتي نشکنند که بايددراين صورت تاوان پس بدهند.ممنون ازنقدفيلمتون
    پاسخ

    سلام. نام مادرانه شايسته اين فيلم نبود. بعضي از قسمتهاي فيلم مثل همين تاوان دادن و مشکلات خوب نمايش داده شده بود.
    ميدونين من اين خط رو تقريبا تو فيلم هايي که آقاي شفيعي به عنوان تهيه کننده و نويسنده ان آقاي سعيد نعمت الله دارم ميبينيم ...پله قبل يعني خيانت رو و خائن رو تبرئه کردن شخص ديگه اي رو که خودش زخم خورده خيانته خوب جلوه دادن ...اگه فيلم زندگي خصوصي خانم و آقاي ميم رو هم ديده باشين ...تقريبا اين خط توش حس ميشه و اونجا خطر بزرگتري احساس ميشه يعني يه جور گناه پنهان ...و تهش تماشاچي کاملا بلاتکليف و سردگرم نتيجه انتهايي ميمونه ...اما تو اين فيلم شخصيت مريم سعي شد خيلي مقدس نشون داده بشه و درواقع منجي اردلان ...اين خيلي اشتباه بزرگيه ...کلن سياه کردن يه شخصيت مثل رعنا و سفيد محض شدن مريم ...به نظرم حق با شماست حق يه مادر تو اين فيلم نه تنها معلوم نشد بلکه اجازه داد به فرزندان که به مادرشون توهين هم بکنن ...تحليلتون خوب بود ...البته ببخشيد من زياد جرف زدم :)
    پاسخ

    سلام. نميشناسمشان و آن فيلم را هم نديدم. قلم نويسنده ها و تفکرشان معمولا در فيلمهاي مختلف يک روند را دارد. ممنونم از توجه و عنايت شما.
    سلام عليکم.خوب نگاه کرديد و خوب هم بيان کرديد.ميگم يه جاي کار اين سريال ميلنگيد!!!راست گفتيداسمش اصلن ربطي بهش نداشت اين اصلن مادرانه نبود بيشتر پدرانه بود اون هم از نوع غلطش
    پاسخ

    عليکم السلام. ممنونم از عنايت و توجه شما. و اين هم از تواضع و مظلوميت يک پدر بود که مطلب را نگاشت.
    کاربر گرامي، سلام
    در تاريخ دوشنبه 28 مرداد 92 نوشته (مادرانه يا زيباسازي اشتباه؟) شما به فهرست نوشته هاي برگزيده در مجله پارسي نامه افزوده شده است. اميدواريم هميشه موفق باشيد.
    پاسخ

    سلام. ممنونم.