• وبلاگ : مـــ هـر بـا ن
  • يادداشت : علوم انسانيِ اسلامي؟!
  • نظرات : 0 خصوصي ، 6 عمومي
  • پارسي يار : 10 علاقه ، 30 نظر
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    سلام. امام خامنه اي هم چند سال پيش فرمودند که دروس دانشپاه بايد تغيير کند. اميدوارم که اين امر محقق شود.

    پاسخ

    سلام. إن شاء الله. ممنونم از حضور شما.

    بنده فکر نمي کنم مشکل بسم الله الرحمن الرحيم باشد ، بلکه بسم الله علوم انساني است ، چراکه تحقيق و پژوهش با منطق قديم ارسطويي يوناني و يا منطق جديد رياضي بازهم غربي از ب بسم الله با منطق بسم الله الرحمن الرحيم فرق دارد .

    برادر ، مشکل با گفتن بسم الله الرحمن الرحيم حل نمي شود ، چراکه منطق گفتنش مسئله است که در اين فرصت مجال طرحش نيست و بنده هم فرصت گفتنش را ندارم

    پاسخ

    در نظر قبلي شما پاسخ داده شد. باز هم تشکر از حضور شما.

    سلام عليکم برادر

    اين اختصاص به دانشگاههاي ما ندارد که نه تنها به شکل و شمايل غربيست بلکه محتوي دروسش هم وارداتي است ، چراکه مثلا همين آقايي که اين چيه لينکش را داده ايد هم مثل تمام حوزويان ما بيشتر از آيات و احاديث و بعبارت بهتر ثقلين به گفته هاي يونان باستان پايبندند .

    برادر ، حوزه ي کنوني که هيچ ، چراکه دارد شکل و شمايل دانشگاهي پيدا مي کند و طلاب کنوني هم مثلا دارند اين واحدها را در اين چيه ترم ها و البته ترم هاي حوزوي اين چيه پاس ميکنند ، حوزه ي قبل از انقلاب هم در علوم انساني کاري نکرده .

    ناگفته نماند که بنده فکر نمي کنم شما هم مقصودتان چيزي جز همين علوم انساني رايج چه در دانشگاه و چه در حوزه از آب در بيايد .

    چراکه از فرمايشات شما پيداست که مقصدتان علوم انساني طبق تعريف راييجش در مراکز علمي قديم و جديد است .

    در حاليکه علوم انساني شامل علوم رياضي ، تجربي وووي دانشگاهي و تمام علوم حوزوي شما هم مي شود و گرنه علوم انساني نيست بلکه علومي از علوم انساني مي شود مثل همين که رايج است .

    پاسخ

    سلام خدمت برادر گرامي. اتفاقاً با بسم الله خيلي از مشکلات حل مي شود. (کل امر ذي بال لم يذکر فيه اسم الله فهو ابتر) هر کاري که در آن اسم خداوند برده نشود، آن کار ناتمام و ناقص خواهد بود. ظاهراً شما فرمايشات علامه فرزانه را نخوانديد تا متوجه شويد که منظور ايشان غير از چيزي است که فرموديد. منگنه کردن آيات و احاديث به اين علوم و نظريه ها مراد نيست و ايشان هم بارها به اين نکته تاکيد کرده اند. در فرمايشات امام خامنه اي هم اشاره شده است. اتفاقاً ايشان بودند که آهنگ اين کار را براي اولين بار قبل و بعد از انقلاب نواختند. هم اکنون هم بارها از طرف امام خامنه اي تاييد و تجليل شده اند و موسسه ايشان را الگو معرفي کرده اند. اسلامي کردن و بومي کردن دروسي که طي صدها سال تدوين شده است کار آساني نيست و به قول استادمان ما هم نياز به صدها سال داريم. البته همتي شديد و مضاعف مي خواهد و صبر و دلي دريايي. همه علوم مهم است. علوم انساني بدين جهت اهميت دارد که بيشتر با سعادت و تکامل ما ارتباط دارد و بيشتر با آن درگير هستيم. آن علومي هم که ذکر کرديد اشخاصي نظير ابوعلي سينا و فارابي و شيخ بهايي و ديگر علماي مسلمان در آن حرف اول را زده اند و بلکه پايه گذار آن بوده اند. ممنونم از نظر شما.
    سلام
    ولادت امام رضا رو خدمت شما تبريک عرض ميکنم
    حقيقت اينه که علوم انساني اسلامي مظلومه
    درروايت داريم که يک کلمه به من بياموزد من را بنده ي خود کرده ،يکي از معاني که از اين روايت برداشت ميشه مسالهي تهاجم علمي است يعني هروقت جهل بود فرد درمقابل عالم مثل بنده ونوکر ميشه ،غرب ازنظر علوم ظاهري جلو افتاده واين باعث شده که برخي درمقابل اونها زانو بزنند وعلوم انساني اسلامي براشون ناچيز وحتي غير لازم جلوه کنه تاسف درعلوم رشد کرده در غرب يک مسالس اما متاسفانه درخيلي جاها علوم صرفا اسلامي را که حتي غرب جديدا وارد اونها شده بي سوادهاي امروزي بانگاه غربي معرفي ميکنند
    پاسخ

    سلام. اين ولادت بر شما هم مبارک باشد. حقيقتي تلخ است متاسفانه. ممنونم از حضور شما. ياسين بزرگوار به لينک مراجعه کردم وبلاگي ثبت نبود.
    کاربر گرامي، سلام
    در تاريخ جمعه 7 مهر 91 نوشته (علوم انسانيِ اسلامي؟!) شما به فهرست نوشته هاي برگزيده در مجله پارسي نامه افزوده شده است. اميدواريم هميشه موفق باشيد.
    پاسخ

    سلام. خيلي ممنونم. خدا قوت.
    سلام...بسيار عالي و قابل تامل بود.
    ايم بر شما مبارك.
    به اميد ظهور...يا حسين.
    پاسخ

    سلام. نظر لطف شماست. ممنونم. بر شما هم مبارک. اللهم عجل لوليک الفرج.