• وبلاگ : مـــ هـر بـا ن
  • يادداشت : پاسخ به پرسش از آيت الله مصباح يزدي
  • نظرات : 8 خصوصي ، 32 عمومي
  • پارسي يار : 9 علاقه ، 6 نظر
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2   3      >
     
    + جميد 

    سلام بنده نگفتم جانبداري اشتباه بوده است. شما فرموديد جانبداري ايشان هم هدايتگري بوده عرض کردم اين نياز به تببين بيشتري دارد. البته وجهش هم خيلي مبهم نيست چون وقتي از کسي که به نظرشان اسلام بهتر بوسيله او زنده و عملي مي شود اين خود يک نوع هدايتگري است. اما سؤال اين است که اگر اين نوع هدايتگري با هدايتگري ديني عامه مردم تضاد داشت که دارد چه بايد کرد؟عامه مردم وقتي مي بينند ايشان پشت سر کسي است که آنها آن شخص را نمي پسندند يعني وي را اصلح نمي دانند از طرفي ديگر هم شخصيت آيت الله مصباح برايشان در حدي نيست که به مجرد فرموده و حمايت ايشان از شخصي آنها نيز تبعيت محض داشته باشند و در نتيجه آيت الله مصباح را در خط مقابل خود ديدن باعث مي شود ايشان از مرجعيت ديني و فرهنگي جامعه فاصله بگيرد. سؤال اين است که در اين شرائط باز هم بايد گفت ما بايد به وظيفه عمل کنيم حتي اگر همه مردم به ما پشت کردند! يا حفظ هدايتگري و ارشاد مردم خود وظيفه مهمي است که بايد آنرا حفظ کرد حتي اگر با عدم حمايت ايشان احيانا شخص ديگري سر کار بيايد.
    پاسخ

    سلام. حقير هم عرض نکردم که شما فرموديد. اثبات اشتباه جانبداري و حتي سوال از ايشان نياز به تبيين و توضيح دارد. گرچه عرض کردم ايشان در سخنراني اي که در جلسه کانون طلوع برگزار شد همه چيز را تبيين کردند. عدم راي مردم به کانديد مورد حمايت ايشان فکر نکنم مقابله با ايشان باشد. و در اينکه چرا چنين شد سخنها مفصل است. البته در باب تبعيت مردم و خوشايند بودن نظر مردم و انجام وظيفه و چگونگي نتيجه بايد بيشتر انديشيد و قضاوت کرد.
    + محسن 
    بنام خدا و سلام مجدد
    در مورد حمايت رهبر معظم (حفظه الله) از آيت الله مصباح من شاهد صريحي در جملات ايشان براي تمجيد از خصوص عملکرد سياسي آيت الله مصباح سراغ ندارم. تعبير مطهري بودن ايشان هم به نظر ميرسد منظور در بعد روشنگري فرهنگي باشد نه در همه ابعاد (اگر هم بالفرض منظور همه ابعاد باشد کلام معظم له را روي چشم ميگذارم اما نميپذيرم چون اختلاف و تفاوت فاحش اين دو بزرگوار در بعضي ابعاد محرز و روشن است و البته همين نکته با -عنايت به خبرويت بي نظير معظم له- بر بعد اين فرض مي افزايد.)
    اما من فرض ميکنم که در بعد سياسي هم رهبري جمله تأييدي براي آيت الله مصباح داشته باشند. آيا اين معنايش تأييد همه عملکردها (خصوصا عملکردهايي که پس از آن جمله صادر شده) است؟ مثلا حمايت از آقاي جليلي.
    پاسخ

    سلام. توجه شود که رهبر عزيز ايشان را به علامه طباطبايي و شهيد مطهري تفسير کرده اند. حال شما عام و خاص مي کنيد چيز ديگري است. اين اختلاف فاحش را از کجا به دست آورديد؟ چقدر جالب است که سلمنا سلمنا کرديد و جمله واضح حضرت آقا را نسبت به عملکردهاي مورد پسند (فرهنگي) حمل مي کنيد و حمايت از آقاي جليلي را ناسخ آن. در مورد حمايت از آقاي جليلي مي توانيد مراجعه بفرماييد به فرمايشات خود استاد. عجيب است که اين روزها همه مي خواهند ناقد و بعضي مخربِ آيت الله مصباح باشند.
    + حميد 

    اينکه اين جانبداري همان هدايتگري باشد نياز به توضيح و تبيين دارد. اشتباه نکنيد. بصيرت آقاي مصباح را در انتخاب يکي دو شخص نبينيد. ايشان تلاش زيادي در دفاع از اسلام در برهه هاي مختلف داشته اند. لذا اگر سؤال مي شود که چرا جانبداري کرده اند تصور نکنيد با بيانات آقا در مورد ايشان يا موسسه تضاد دارد!
    پاسخ

    سلام. اينکه گفته شود جانبداري هم اشتباه بوده نياز به توضيح و تبيين دارد و خود ايشان بارها در سخنرانيهايشان علت عملکردهايشان را تبيين مي فرمايند. اگر جانبداري غلط بود آقا چنين نمي فرمودند، غير از اين است؟ در ضمن سوال کردن و چرايي جانبداري با غلط پنداشتن آن فرق مي کند.
    + حميد 

    سؤال محسن بجاست؟ البته من بعيد مي دانم تفاوت ديدگاه با امام خميني ره باعث کمرنگ بودن فعاليت سياسي ايشان در دوران رهبري امام امت باشد چون نظرات امام و آقا را چه در بحث ولايت فقيه و چه در بحث شعارهاي انقلاب خيلي نزديک مي دانم. اين گفته جناب محسن که روحانيت بايد هدايتگري خود را حفظ کند و از جانبداري بپرهيزد را شديدا مي پسندم. چيزي که ايت الله مصباح از ان فاصله گرفته اند. البته حتما براي کار خودشان دليل دارند که تبيين اين دليل مي تواند براي طلاب و علاقمندان به ايشان راهگشا باشد. براي طلاب جاي سؤال است که بايد مانند آيت الله جوادي بود يا شبيه آيت الله مصباح!!! البته در جريان فتنه بنده شيوه کلي آقاي مصباح را مي پسندم که روشنگري و خط دهي است که به دلايلي از آيت الله جوادي نديديم. البته نمي خواهم ايشان را نقد کنم چه بسا فضا برايشان روشن نبوده است. در هر صورت عدم نقد آرام و منصفانه و مواجهه ي نادرست از طرف برخي طرفداران آيت الله مصباح حفظه الله شايد خود يک علت براي نقدهاي غير منصفانه باشد.
    پاسخ

    سلام. شايد ما اين را جانبداري بپنداريم و در واقع همان هدايتگري باشد. آخر نفهميديم که بايد مثل آيت الله مصباح بود يا آيت الله جوادي آملي؟ گاهي مي مانم که فردي که اينقدر مشکوک الحال است و طلاب درباره آن دچار ابهام هستند؛ چرا اينقدر خودشان و موسسه شان مورد حمايت حضرت آقا قرار مي گيرند!
    + محسن 
    ايشان در سطح و اندازه اي که اکنون وارد ميدان سياست و دفاع از انقلاب و اسلام شده اند قطعا قبل انقلاب به اين مقدار وارد نشده بودند. بعد انقلاب هم که تا زمان رحلت حضرت امام (ره) هيچگونه فعاليت «برجسته» سياسي از ايشان ديده نشده است. علت چيست؟ آيا آن موقع نظام و ولايت فقيه در خطر جدي نبوده است؟ يا اينکه براي دفاع از انقلاب و ولايت فقيه در آن زمان «من به الکفايه» وجود داشته لذا ايشان ترجيح داده اند ممحض درامور علمي و فرهنگي باشند و اکنون «من به الکفايه» وجود ندارد. يا اينکه علتش تفاوت نظر و تشخيص در بعضي ديدگاه ها و اقدامات با حضرت امام (ره) بوده است. و يا هر علت ديگري که چه خوب و شايسته است اين بزرگوار يکبار براي هميشه «صريح» و «روشن» آنرا بيان کنند.
    نه براي قانع کردن منتقدين ( که اگر مبتلا به حب و بغض باشند هيچگاه قانع نخواهند شد) بلکه براي آنکه به حاميان و علاقه مندان شان به درستي نشان دهند که براي انجام وظيفه ديني کي و کجا و در چه شرايطي بايد چگونه اقدامي انجام داد و کجا بايد سکوت کرد و کجا بايد فرياد برآورد.
    پاسخ

    در مورد فعاليتهاي سياسي ايشان قبل و بعد از انقلاب بد نيست نگاهي به تاريخ بيندازيد. الحمدلله براي اين مورد بر خلاف حضورشان در جبهه اسنادي وجود دارد که نميتوان انکار کرد وگرنه مخالفان و معاندين همين را هم انکار مي کردند. البته احتمالات شما هم قابل عنايت است و براي پاسخ مي تواند مکفي باشد. تخريب و تبليغات گسترده عليه ايشان در بين دوستان نيز ايشان را مظلوم کرده اند.
    + محسن 
    بنام خدا و سلام و احترام
    حضرت آيت الله مصباح حفظه الله يک شخصيت برجسته حوزوي هستند و عليرغم آنکه بسياري از ديدگاههاي سياسي ايشان را نميپسندم اما توهين به چنين شخصيتي را جايز نميدانم. ليکن بحث و نقد «سالم» نسبت به ايشان و حتي شخصيتهاي بزرگتر از ايشان را بايد تحمل کرد و بلکه رواج داد. بحثم کلي است نه خصوص نقد مورد اشاره که داراي اشکالات متعدد است. گمان ميکنم اگر نقد و گفتگو و مناظره سالم درجامعه ما رواج داشت بسياري از آراء متضاد کنوني در زمينه بحثهاي کلاني چون ولايت فقيه به شدت به هم نزديک ميشد. اما در جو آلوده کنوني حب و بغض ها حرف اول را ميزند. حتي در حرفهاي «حق» . اکنون هم در نقد فوق آثار حب و بغض مشاهده ميشود و هم در رديه نويسنده محترم وبلاگ.
    آيت الله مصباح در بعد علمي و فرهنگي در گذشته و حال در مجموع موفق بوده اند. تأييدات و حمايتهاي حضرت امام از موسسه ايشان وهمينطور رهبر معظم حفظه الله نشان از اين مطلب است. اما در عرصه سياسي تجربه ورود مستقيم ايشان به عرصه سياست نتايج مطلوبي از خود نشان نميدهد. البته نه فقط خصوص ايشان. تجربه هاي مختلف بعد از انقلاب نشان داده هرگاه علما از عرصه «هدايتگري» و «خط دهي» به عرصه «حمايت» و «جانبداري» از افراد و جريان هاي سياسي ( و لو به حق ) وارد شده اند، نتيجه بلندمدت آن غالبا نامطلوب بوده (ولو در کوتاه مدت مثمر بوده باشد) . نمونه آن حمايتهاي شائبه دار برخي علما از آقاي ناطق در سال 76 بود که بعد بعضيشان پشيمان شدند.
    اين مقام گنجايش بحث تفصيلي درباره مطالب مربوط به ولايت فقيه و شوراي رهبري و... را ندارد. اما در خصوص نقد مربوط به قبل انقلاب حقير مقابله آيت الله مصباح با امام را قبول ندارم. چرا که تا بحال سند و دليل محکمي براي اين مسأله از سوي مدعيان آن ارائه نشده است. اما آنچه که جاي سوال متين و محترمانه از محضر ايشان دارد اين است که علت تفاوت رويکرد ايشان در زمان فعلي نسبت به زمان حضرت امام (ره) چيست؟ ايشان در سطح و اندازه اي که اکنون وارد ميدان سياست و دفاع از انقلاب و اسلام شده اند قطعا قبل انقلاب به اين مقدار وارد نشده بودند. بعد انقلاب هم که تا زمان رحلت حضرت امام (ره) هيچگونه فعاليت «برجسته» سياسي از ايشان ديده نشده است. علت چيست؟
    ادامه دارد
    پاسخ

    سلام عليکم. ممنونم از اعلام نظرتان. حب و بغض را در اين نوشتار نديدم و چيزي جز مستندات نبود. بايد از ناقدين محترم پرسيد که براي تخريب دستاويز هر چيزي مي شوند. در مورد نقد هم عرض کنم که ناقد بايد شايستگي و اهليت نقد را داشته باشد و گرنه هر کسي نمي تواند فرياد نقاديت سر دهد. علاوه بر اينکه پرسيدن سوال با احترام از شخصيتهاي علمي و مذهبي و سياسي خيلي با نقد فرق مي کند. در مورد فعاليتهاي سياسي ايشان هم بهترين مهر تاييد فرمايش مقام عظماي ولايت در سال 89 است که ايشان رو متصف به علم و بصيرت به معناي حقيقي کلمه و صفا مي کنند و اگر کلام شما صادق بود هيچگاه چنين مورد حمايت قرار نمي گرفتند.
    + ناشناس 
    من که اصلا ايشون رو قبول ندارم
    مراقب خودتون باشيد که فريب نخوريد
    درست که بعضي نقد ها غير منصفانه است اما مواضع ايشون در مورد احمدي نژاد که پاي امام زمان رو تا آخر تو اون ماجرا آورد و بعدش هم اسمش و گذاشت جريان انحرافي رو نميشه نديد بگيريم. raddeghalam
    پاسخ

    سلام. بايد سخنان شخص آيت الله مصباح را در مورد امام زمان ديد نه سخنان اطرفيان را. جريان انحرافي و حمايتهايشان دو بحث جدا گانه است که مختصري در متن توضيح داده شد.
    سلام
    هستند کساني که از کنار شبهات و توهين ها ميگذرند و ما هم اجازه ي دفاع نداريم چون منحرفيم ولي به نظرم شما خواستيد ابرو رو درست کنيد چشم رو کور کرديد البته در مورد اخرين سوال وجواب... حضرت علامه انقدر متواضعند که حواسشان نيست چشم عده اي به دهان ايشان است و منتظرند ايشان سخن بگويد تا عمل کنند...
    فقط ميدانم خدا بايد بداد من عامي برسد اگر حرفي بزنم که از ان استنباط نادرستي شود ؛ علما که جاي خود دارند ....
    کاش دفاع از علامه با ظلم به احمدي نژاد همراه نبود ...
    موفق باشيد...
    پاسخ

    سلام. اجازه دفاع را درک نمي کنم. درست کردن آبرو را هم. يعني در دفاع از علامه در اين پست به آقاي احمدي نژاد ظلم شد؟ ممنونم از حضور شما. ببخشيد دير جواب دادم. در حال مسافرت هستم و دسترسي به نت نداشتم.
    + مصباح زده 

    آقا جان شما گير يکي دو تا تعبير از مقام معظم رهبري هستيد. نه معناي بصير اين است که شخص اشتباه نمي کند و نه معنايش اين است که لزوما درتشخيص افراد بصير است. ممکن است در بحثها و جريانهاي فکري بصير باشند کما اينکه در دولت اصلاحات آقاي مصباح خوش درخشيدند چون تشخيص فکر غلط بود ولي معنايش اين نيست که هرکس را ايشان رويش دست گذاشت ديگرچون بصير است مشکل حل است!
    پاسخ

    سلام. پيشنهاد مي کنم نگاهي به معاني بصيرت بيندازيد. شما همين يکي دو تا تعابيري که ما گير آن هستيم را در مورد شخصيتهاي ديگري بياوريد. بي شک نميتواند اين تعابير بدون هدف و معنا باشد. ببخشيد دير جواب دادم. در حال مسافرت هستم و دسترسي به نت نداشتم.
    سلام عليکم
    من خودم احترام زيادي براي ايشان قائلم. ولي سنت الهي است ديگر... وقتي ايشان دولت عدالت محور را بزرگترين خطر از صدر اسلام ميدانند. يک نفر هم پيدا ميشود براي ايشان ميزند. سنت الهي است...
    پاسخ

    عليکم السلام. درست متوجه فرمايش شما نشدم.
    سلام..کاش بشنوند...کاش ما هم که مينويسيم بشنويم...
    پاسخ

    سلام.
    با سلام
    مطلب شما در پايگاه خبري "ولي امر " باز نشر شد
    موفق باشيد
    پاسخ

    سلام. ممنونم از توجه شما.
    + کاوش پرس 

    سلام مطلب شما در تارنماي کاوش پرس در بخش وبلاگ شاخه سياسي قرار گرفت.

    براي باز نشر مطالب جديدتان مي توانيد لينک آن را از طريق بخش «تماس با ما» در تارنماي کاوش پرس به دست ما برسانيد. www.KAVOSHPRESS.IR

    پاسخ

    سلام. ممنونم از توجه شما.
    + مصباح زده! 
    شما نگفتيد که دعاي امام زمان بخاطر مقابله با آقاي هاشمي است. ولي به غير از اين چه وجهي دارد؟هنوز احمدي نژاد رييس جمهور نشده که آقاي مصباح گفتند مشمول دعاي امام زمان است. قبول کنيد مبالغه ها و تندي هاي آقاي مصباح را!!!
    پاسخ

    سلام. وجهش در متن به صورت واضح ذکر شده. پس بر فرض صحت ادعاي شما چرا مقام معظم رهبري در سال 89 فرمودند که ايشان هم علم و هم بصيرت به معناي حقيقي کلمه و هم صفا را دارند؟ اگر چنين بود مقام معظم رهبري چنين تعابيري را در مورد ايشان به کار نمي بردند.
       1   2   3      >